Når stress ikke går over igen

  • Når stress ikke går over igen

11. januar 2018

Hvis man har prøvet at være ramt af alvorlig stress, så ved man, at det kan forandre ens liv ganske betydeligt. For det føles ikke godt at vågne hver morgen kl. 3 og ikke kunne sove mere, fordi tankerne stormer derudaf. Det er en underlig fornemmelse at kysse sine unger farvel om morgenen og høre sig selv sige: "Godnat og sov godt". Eller at gå fuldstændig i stå ved indgangen til Bilka, fordi det er ALT for stort og uoverskueligt, og hvis jeg går ind, så er jeg overbevist om, at jeg drukner. 

Jeg har selv stået der tilbage i 2010 og oplevet, hvordan de fire kogeplader i køkkenet ikke var til at overskue - min hjerne var simpelthen brændt sammen efter et stort arbejdspres. 

Efter en sygemelding kom jeg langsomt tilbage igen, men følgerne blev jeg ved med at mærke flere år efter. Hvordan alarmberedskabet lå klar til at gå i gang ved den mindste forstyrrelse. Og overblikket som røg lynhurtigt. Frygten for Bilka, som af samme grund blev til Fakta i stedet, fordi den var lille og overskuelig. 

Mange danskere er sygemeldt med stress, og nogle får god hjælp til at komme på fode igen. Andre går bare hjemme, indstil de synes de har det lidt bedre, og så klør de på igen fuldstændig ligesom før. Uden at få ryddet op i det som ledte hen til stress. Og med stor risiko for, at de vil gå ned igen. 

Hvad skal man så gøre?

Jeg vil personligt foreslå, at man får set hele vejen rundt. Får fundet ud af, hvorfor man er gået ned med stress. Både de faktorer, som er i omgivelserne (job, syge børn, økonomi, familiehistorie etc.) og de faktorer som hører til inde i én selv. Er den søde stille pige, som altid gør, hvad der bliver sagt, en velkendt del af dig, så skal der måske tages et opgør med hende. Hun skal lære at mærke sig selv, lære at finde ro og lære at sige fra. 

Og når der er kommet styr på kilderne til stress, så kan man gå i gang med genopbygningen igen. Hjernen skal finde tilbage til gamle måder at arbejde på igen. Det kræver tid, men det kræver også, at man begynder at behandle sin hjerne ordenligt. Lærer at give den daglige pauser, hvor den ikke konstant skal forholde sig til sociale medier, en hektisk arbejdsdag, børn der rykker i en etc. 

I min praksis bruger jeg ofte hypnose til de klienter, som kommer med store følger efter stress. Min oplevelse er, at vi med ca. fire samtaler, oplæring i nye rutiner samt en til to hypnoser i stolen hos mig kan ændre markant på hjernens funktion, så den langsomt kommer tilbage på sporet igen. Du kan selv arbejde med hypnose og få vejledning i, hvordan du griber det an her: Genoptræning efter stress

Gittes forløb

GItte (navnet er ændret) kom til mig efter en lang sygemelding. Hun var hos mig fire gange og skrev bagefter følgende:  

"Jeg blev i 2014 ramt af stress - noget, der bl.a. har betydet, at jeg ikke længere kunne passe mit job.
Jeg har brugt rigtig lang tid på at komme tilbage til en tilstand, hvor jeg føler, at jeg kan genkende mig selv.

På trods af at der nu er gået tre år og at jeg har opsøgt behandlere af forskellig slags, havde jeg fortsat en fornemmelse af, at min hjerne var skrumpet.

Jeg var ekstremt lydfølsom - har tidligere arbejdet i kontormiljø uden problemer. Det var nu utænkeligt!

Jeg havde svært ved at bevare overblikket feks. i forbindelse med noget så simpelt som madlavning.

Følte mig virkelig presset, når jeg skulle foretage vigtige opringninger.
Glemte ordene.

Jeg fik kendskab til Ane Katrine via en tv-udsendelse og min intuition sagde mig med det samme, at hun kan noget, som vil kunne kick-starte min hjerne.

Gennem fire behandlinger med samtaleterapi og aller vigtigst hypnose, som jeg også bruger herhjemme, fordi den er indtalt på min telefon, er min lydfølsomhed helt væk. Mit overblik er blevet meget, meget bedre og det samme gælder min hukommelse.

Jeg er Ane Katrine dybt taknemmelig!"

Måske kender du én, som også kæmper med langtidsfølger efter stress? Så kan det være jeg kan hjælpe! Tlf. 61 66 91 94! 

Gå til bloggen


Kommentarer

bubblemedia