Kunsten at vedligeholde et dårligt selvværd

  • Kunsten at vedligeholde et dårligt selvværd

16. februar 2017

De fleste kender til, at selvværdet til tider kan være dårligt. Folk som søger psykologhjælp kender det som regel ALT for godt. 

Hvor negativt man er præget afhænger selvfølgelig af, hvad man har mødt gennem sit liv og måske i nogen grad også af de gener, man har fået med sig.

Hvis man har haft et dårligt forhold til sine forældre (især til mor), viser forskningen, at selvværdet og tilliden til andre bliver mere skrøbelig. Nogle børn får fundet en anden voksen, måske en bedsteforælder eller en lærer, som kan blive en tryg base for dem, og det kan hjælpe dem til at klare sig bedre.

Massiv mobning eller udelukkelse fra grupper i skoleårene eller i arbejdslivet kan også påvirke selvværdet negativt, fordi vi mennesker er flokdyr og har brug for at føle os som en del af et fællesskab.

Henriettes fordømmende sætninger

Henriette (navnet er opfundet) kom til mig med symptomer på stress og i nogen grad også social angst. Hun havde været svært belastet gennem adskillige år både arbejdsmæssigt og i familien, hun var slidt og uden overskud til noget som helst. Og så talte hun grimt om sig selv. På alle mulige måder lykkedes det hende at nedgøre sig selv nærmest i hver eneste sætning.

Det blev meget tydeligt i vores forløb, hvordan det dårlige selvværd begrænsede hendes udfoldelsesmuligheder. Hun kunne efterhånden ikke tage nogen steder hen, fordi hun mente, at alle kunne se, hvor uduelig og ensom hun var. 

I terapien fik vi kortlagt nogle af de meget fordømmende overbevisninger, som underbevidstheden hele tiden kommunikerede til hende:

”Du kan da heller ikke gøre noget rigtigt”
”Du er så pinlig”
”Du kan heller ikke finde ud af at sige noget spændende. Alle synes, du er så kedelig”
”Du er så dum”

Sådan nogle sætninger kender mange af os rigtig godt. Hvis du prøver, kan du måske nikke genkendende til nogen af dem ovenfor, måske har du nogle andre lige så negative budskaber, som du dagligt bliver udsat for fra din underbevidsthed. 

Stress er en naturlig følge

Hvis man dagen lang - og måske natten med - har en indre dialog kørende som Henriettes, bliver man slidt. Man kæmper hele tiden en kamp med sig selv for at vise, at man da ikke er så dum og uduelig. Hos mange kvinder - også mig selv-  ser jeg, hvordan overbevisningerne fører til, at man knokler konstant for at bevise, at man da er dygtig, at man selvfølgelig kan overkomme det hele. 

Man frygter, at man giver det dårlige selvværd videre til ungerne, så man servicerer dem i ekstrem grad, for de skal i hvert fald ikke være i tvivl om, at de er elsket.

Man får skruet både egne og omgivelsernes forventninger til en op til svimlende højder, og det presser bare endnu mere. Nervesystemet trykker yderligere på speederen og stress, angst og depression er ret almindelige følger, når først balancen er tippet.    

Mærk hvad sætningerne gør ved dig!

Har du lyst til at arbejde med dine egne negative overbevisninger, så prøv at skrive dem ned på et papir. Læg papiret på gulvet, stil dig ved det og mærk, hvad sætningerne gør ved dig, hvis du læser dem højt for dig selv. Nogle gange kan man få en helt fysisk reaktion, hvor det bliver meget tydeligt, hvor ødelæggende tankerne/ følelserne er for en.

Når man får trukket skarpt op, hvor hårdt man taler til sig selv, sker der nogle gange spontant forandringer. Der rejser sig en kampgejst, som kan hjælpe en til at gøre sig fri af de gamle overbevisninger. Her kan man have brug for hjælp til at få fundet ud af, at man faktisk også har andre ’jeg-tilstande’ (egostates), som er langt bedre for en at være i. Tilstande hvor man er bedre til at anerkende sine egne behov og passe på sig selv.

Hvor kommer det fra? 

I det terapeutiske arbejde forsøger vi sammen at finde ud af, hvor overbevisningerne kommer fra. Som regel har man en del i sin personlighed, som ikke har fået den opmærksomhed, tryghed og kærlighed, som der er brug for, hvis man skal udvikle sig positivt. Vi arbejder så på at finde ud af, hvordan klienten kan tage hånd om den del og lære at give sig selv den omsorg og tryghed i dag, som man tidligere har savnet.

At lære at give sig selv omsorg er i mine øjne noget af det vigtigste, jeg kan give klienterne med fra et terapeutisk forløb. Men for at nå dertil er der et stykke erkendelsesarbejde, som man skal igennem først. 

Har du problemer med dit selvværd, som forhindrer dig i at leve det liv, som du gerne vil – så er du altid velkommen til at kontakte migl    

 

Gå til bloggen


Kommentarer

bubblemedia