Kunsten at være omsorgsfuld – overfor sig selv

  • Kunsten at være omsorgsfuld – overfor sig selv

17. august 2016

Folk kommer af mange forskellige årsager hos mig. Nogle er ramt af stress, andre har problemer med angst, depression eller kommer, fordi deres liv er kørt i hårdknude – og de har brug for sparring for at komme ud af den knude og finde en ny vej.

Kvinder som giver og giver men glemmer sig selv

Mange af de som kommer hos mig, er kvinder, som gennem deres liv har været utrolig gode til at give andre omsorg både professionelt og privat: Gode til at tage hensyn, spore sig ind på andres behov, optaget af at være gode mødre og gode koner og stille andre tilfredse, i det hele taget at leve op til andres forventninger så godt som muligt.

Noget af det, som de ligeledes har til fælles, er, at de ikke er ret gode til at give sig selv omsorg – at passe på sig selv – og ikke brænde lyset i begge ender. Måske har de normer og værdier med sig som: ”Man skal gøre sig fortjent..”, ”du skal bare tage dig sammen” eller ”man skal arbejde sig ud af problemerne – det nytter ikke at give efter for svaghed.”

Ofte er der også selvværdsproblematikker og automatiske tanker, der siger "Du dur da heller ikke til noget" eller "Du gør da også altid alting forkert", så de knokler løs for at bevise, at de faktisk dur. Men de lykkes aldrig med at overbevise sig selv.  

Hvis man er nået langt ud i en stresstilstand, så kan disse værdier og automatiske tanker blive en stressfaktor i sig selv, og man bliver pludselig sin egen værste fjende, fordi man hele tiden presser sig selv langt mere end ens krop og hjerne kan holde til.

Tankemylder og søvnproblemer

Så begynder problemerne for alvor: Man får tankemylder, når man skal falde i søvn – eller man vågner tidligt og tænker på alt det, man skal huske og have styr på den kommende dag. Lunten bliver kortere og kortere ift. at udholde ungerne, når de tér sig, overblikket ryger, det at købe ind i Bilka bliver endnu mere utåleligt end det plejer at være, og tanken om at skulle lave ernæringsrigtig mad på hele fire kogeplader bliver en uoverskuelig proces.

Så sætter hukommelsen ud, måske har man svært ved at finde ordene, når man skal tale – kort sagt har man efterhånden en seriøs stressproblemstilling. Nervesystemet er overbelastet.

Nødvendigt med egenomsorg 

Nogle gange kan det være nødvendigt at blive sygemeldt for at genfinde sig selv og få skabt balance i nervesystemet igen. Andre gange kan man måske nå at redde den, hvis man lærer at give sig selv egenomsorg: At få fundet pauser i hverdagen, hvor man kan geare ned – tænke andre og mere positive tanker – eller måske endnu bedre: Øve sig i slet ikke at tænke. Og så skal der selvfølgelig ryddes op i det der stresser, så belastningen mindskes – og måske arbejdes lidt med de værdier man går rundt med, som presser én unødig hårdt.

Jeg har indspillet en hjertemeditation, som arbejder med at geare ned og samtidig finde glæden frem igen. En meditation, som lærer dig at give dig selv kærlighed og omsorg. Du kan fx bruge den som alternativ til middagsluren (hvis du får sådan en) eller til at finde ro og glæde efter en hektisk arbejdsdag. Har du lyst til at høre den, kan du finde den på dette link.

Tag høretelefoner på og læg dig et roligt sted. Har du mand og børn, som rykker i dig - så fortæl dem, at du skal have ro det næste kvarters tid, så du viser dem, at du tager dig selv alvorligt og de skal respektere, at der skal være tid til dig!  

Brug for hjælp til at skabe omsorg for dig selv? 

Har du brug for hjælp til at blive god ved dig selv? At tale lidt pænere til dig selv og reducere det pres, du løser ligger på dig? Så tag kontakt og få en hurtig tid! 

Gå til bloggen


Kommentarer

bubblemedia