Jeg føler mig ikke lykkelig

  • Jeg føler mig ikke lykkelig

14. november 2016

Sådan er der mange af mine klienter, som har det. De klager over, at hverdagen føles som sur leverpostej, og det faktisk kan være utrolig svært at finde bare glimt af lykke i den hverdag. Sådan har jeg også selv haft det i perioder, især den gang jeg var ansat og ikke arbejdede som selvstændig. 

Hverdagen føles som et hamsterhjul, hvor man vandrer og vandrer (nogle løber), men alting føles som rutine. Opgaverne er hver dag de samme med fastlagte skemaer, der ligner hinanden fra uge til uge: Der skal laves madpakker, der skal købes ind, der skal laves mad, der skal vaskes tøj, der skal gøres rent, og så er der ofte også et arbejde som skal passes. Og tit er der så mange praktiske ting, som skal klares, at man ikke føler, man har tid til at lave de ting, som giver glæde. Og så tørrer glæden langsomt ud, og udbrændtheden banker stille på.. 

I dette efterår har jeg været på et meget givende kursus i ACT - Acceptance Commitment Therapy. ACT er en terapiform, som grundlæggende handler om, at man, ved at acceptere de ting man ikke kan ændre, kan blive befriet for meget smerte. Ofte bruger mennesker frygtelig meget energi på at kæmpe - fx mod fysiske smerter, psykiske problemer eller måske en hverdag fyldt op af praktik. Men den kamp dræner os for energi.

I ACT arbejder man derfor med at kunne leve med belastningerne, og samtidig vende blikket over til de værdier, som giver ens liv mening - og sætte gang i handlinger som fører mig tættere på det liv, jeg gerne vil leve. For mig betyder det konkret, at jeg fx har arbejdet med at acceptere, at rengøringsstandarden hjemme er ret lav - for det betyder mere for mig, at jeg får snakket med mine børn, har tid til at træne eller gå en tur når solen skinner. Eksemplet er måske banalt, men for mange (og tidligere også mig) er det pinligt, hvis hjemmet ikke er pletfrit - for tænk nu, hvis nogen skulle komme forbi og opdage, at man ikke er perfekt! Problemet er, at sådan en tanke er med til at øge det daglige pres, og man så har endnu mindre tid til at nyde sine unger.  

ACT er meningsfuldt for de fleste klienter, som kommer og har ondt i livet uanset årsagen. Det giver så god mening at arbejde med at finde ud af, hvad det er for tanker og følelser som plager én, og hvordan man kan få løsrevet sig fra dem. 

En af de store mænd bag ACT hedder Russ Harris, og han har skrevet bogen 'Lykkefælden', som både findes i en letlæst miniudgave (se billedet) og en lidt større bog med mere tekst. En af pointerne fra bogen er: "Vi kan selvfølgelig alle lide at have gode følelser, men vi er dømt til nederlag, hvis vi desperat prøver at undgå smertefulde følelser" (s 21). 

Skulle du have lyst til at prøve om ACT er noget for dig og det du kæmper med, så er du selvfølgelig velkommen til at kontakte mig og høre mere! 

Gå til bloggen


Kommentarer

bubblemedia